π Tips C2Joy Close Sale - Pengaruh Bahasa Dalam Chat/whatsapp/messenger.
cara untuk create commonality antara seller dan buyer, adalah dengan mempraktikkan bahasa pelanggan dalam chatting close sale melalui media social.
✅ Customer Daily Vocab (CDV)
atau
✅ Customer Language Behavior (CLB)
CDV & CLB adalah 2 perkara yang sama dan ianya memberi maksud yang sama.
CDV & CLB adalah 'bahasa' atau 'perkataan' yang digunakan oleh pelanggan C2Joy anda setiap hari, samada mereka gunakan untuk bercakap, taip sms/whatsapp/pm, dengar atau baca.
Cara untuk berinteraksi dengan pelanggan C2Joy dengan betul adalah kenali atau ketahui darjat bahasa yang mereka gunakan setiap hari.
----
Antaranya :
----
1⃣ Kata Ganti Nama Pelanggan C2Joy-
sekiranya pelanggan terdiri daripada golongan wanita, yang masih bujang, tinggal dibandar, berkerjaya..
π biasanya kita guna 'sis', 'dear' , 'yunk', 'cik'...
manakala pelanggan terdiri daripada golongan ibu, yang sudah mempunyai anak, tinggal dibandar, berkerjaya.
π biasanya kita guna 'sis', 'puan', 'akak'...
manakala pelanggan C2Joy terdiri daripada golongan ibu, yang sudah mempunyai anak, tinggal di luar bandar, bekerja/tak bekerja.
π biasanya kita guna 'akak', 'puan'...
p/s : bergantung kepada jenis pakej C2Joy yang kita nak jual. Pakej lebih mahal, biasanya mereka darjat bahasa mereka tinggi sedikit.
p/s : bergantung kepada siapakah target prospek C2Joy kita.
2⃣ Bahasa Rojak (Bm + Bi) -
Bahasa rojak, biasanya sesuai untuk pelanggan C2Joy yang berada di lokasi bandar dan sekitar bandar. kerana, darjat bahasa mereka dengan rakan-rakan mereka, biasanya bercampur-campur apabila mereka bercakap dan taip mesej. ditambah dengan taraf education mereka dan style gaya hidup mereka.
---
Gunakan 'Bahasa Harian Pelanggan C2Joy' dalam copywriting iklan dan juga skrip closing, bagi mewujudkan satu emosi 'commonality', iaitu persamaan antara Dealer C2Joy dengan pelanggan C2Joy.
Result = Jualan Mudah Berlaku, Dengan Izin Allah :D
Semoga bermanfaat.
#HafizHiew
#fenomenac2joy
#C2Joy
#TDC
Sunday, 15 April 2018
π 2 Strategi Tingkatkan Jualan C2Joy Anda- 2x Ganda Dari Biasa.
π 2 Strategi Tingkatkan Jualan C2Joy Anda- 2x Ganda Dari Biasa.
Pernah anda mendapati jualan anda setiap hari stagnant? sama setiap hari, tak meningkat..? Malah menurun?
Saya suggest anda cuba 2 strategi ini dan saya pasti jualan pada hari tersebut akan meningkat 2x ganda daripada biasa.
----
2 Strategi Bantu Tingkatkan Jualan C2Joy Anda Hari Ini.
----
1⃣ Maklumkan Diskaun -
Diskaun adalah potongan harga. Biasa pelanggan bayar RM120, tapi hari ini pelanggan hanya bayar RM320 sahaja untuk 3 kotak terus, dan pelanggan dapat jimat RM40 kalau beli hari ini. Atau beli je serendah RM30 untuk 5-6 Sachet, percuma shaker/Non-woven Bag.
Rule beri diskaun/gift :
Elakkan beri diskaun setiap hari atau setiap masa. Nanti tiada yang special lagi dengan diskaun yang anda berikan.
Mereka fikir, walau tak beli hari ni, mereka boleh beli pada hari yang lain pula, sebab mereka tahu kita selalu beri diskaun.
Pakar pemasaran membuat kajian bahawa perkataan 'diskaun dan hadiah percuma' adalah perkataan keramat dalam pemasaran.
2⃣ Time Boom -
Strategi urgency yang perlu di pakej kan dengan strategi diskaun/gift.
time boom ini perlu disekalikan dengan strategi diskaun/gift, barulah offer yang anda tawarkan tersebut perlu diambil peduli dengan kadar segera, seolah-olah memaksa pelanggan buat keputusan segera, kalau tak, mereka akan rugi banyak (duit) kalau tak buat keputusan segera.
contoh strategi diskaun + time boom.
"Diskaun RM40 untuk pembelian 3 kotak C2Joy + PERCUMA NON WOVEN BAG + FREE SHAKER + FREE KEAHLIAN SEUMUR HIDUP yang mampu menjana pendapatan minima RM9,000 sebulan!"
Sah Untuk Hari Ini/10 orang Sahaja > LINK PEMBELIAN < "
Lepas hari ini. Hari lain maklum je keahlian tutup dan hanya jual sekotak-kotak atau jual Sachet. Dan buat betul-betul!
Contoh kita buka dari 15-16/4 sahaja. Lepas tu 7 hari kita tak layan keahlian di Group itu (tapi jangan lupa. ANDA ADA GROUP LAIN!)
Bina sense of urgency. Bina sense of PERCUMA.
#fenomenac2joy
#C2Joy
#TDC
Pernah anda mendapati jualan anda setiap hari stagnant? sama setiap hari, tak meningkat..? Malah menurun?
Saya suggest anda cuba 2 strategi ini dan saya pasti jualan pada hari tersebut akan meningkat 2x ganda daripada biasa.
----
2 Strategi Bantu Tingkatkan Jualan C2Joy Anda Hari Ini.
----
1⃣ Maklumkan Diskaun -
Diskaun adalah potongan harga. Biasa pelanggan bayar RM120, tapi hari ini pelanggan hanya bayar RM320 sahaja untuk 3 kotak terus, dan pelanggan dapat jimat RM40 kalau beli hari ini. Atau beli je serendah RM30 untuk 5-6 Sachet, percuma shaker/Non-woven Bag.
Rule beri diskaun/gift :
Elakkan beri diskaun setiap hari atau setiap masa. Nanti tiada yang special lagi dengan diskaun yang anda berikan.
Mereka fikir, walau tak beli hari ni, mereka boleh beli pada hari yang lain pula, sebab mereka tahu kita selalu beri diskaun.
Pakar pemasaran membuat kajian bahawa perkataan 'diskaun dan hadiah percuma' adalah perkataan keramat dalam pemasaran.
2⃣ Time Boom -
Strategi urgency yang perlu di pakej kan dengan strategi diskaun/gift.
time boom ini perlu disekalikan dengan strategi diskaun/gift, barulah offer yang anda tawarkan tersebut perlu diambil peduli dengan kadar segera, seolah-olah memaksa pelanggan buat keputusan segera, kalau tak, mereka akan rugi banyak (duit) kalau tak buat keputusan segera.
contoh strategi diskaun + time boom.
"Diskaun RM40 untuk pembelian 3 kotak C2Joy + PERCUMA NON WOVEN BAG + FREE SHAKER + FREE KEAHLIAN SEUMUR HIDUP yang mampu menjana pendapatan minima RM9,000 sebulan!"
Sah Untuk Hari Ini/10 orang Sahaja > LINK PEMBELIAN < "
Lepas hari ini. Hari lain maklum je keahlian tutup dan hanya jual sekotak-kotak atau jual Sachet. Dan buat betul-betul!
Contoh kita buka dari 15-16/4 sahaja. Lepas tu 7 hari kita tak layan keahlian di Group itu (tapi jangan lupa. ANDA ADA GROUP LAIN!)
Bina sense of urgency. Bina sense of PERCUMA.
#fenomenac2joy
#C2Joy
#TDC
Tips Marketing - Guna Group Whatsapp C2Joy
π Tips Marketing - Guna Group Whatsapp C2Joy
.
Ok, point dia kita kena start dengan free sharing dulu.
.
"sy nk buat 1 group khas free sharing tentang satu susu ajaib, ada yang nak masuk group tu tak ? kalau ada reply 'saya'"
nt tuan/puan buat group, dan add mrk ni masuk group, dalam tu free sharing je dulu beberapa hari. sbb nk kumpul minat, suka, trust.
pastikan setiap post, dekat hujung guna CTA "best tips/info product/Testimoni C2Joy / Testimoni Income ni? "
just nk dapatkan respond, tak nak bg dorg jadi silent reader.
makin aktif makin bagus.
sampai hari ke 6,7 guna skrip ni.
"siapa dapat manfaat drpd group ni? ada yg nak tahu cara nak beli C2Joy dengan harga lebih murah malah cara nak menjana pendapatan bersama C2Joy sehingga RM4,000 SEHARI? "
tunggu mrk reply, cukup 10 org ke.
baru reply balik. "ok boleh rujuk kat sini (website, page, Hantar gambar info, pdf etc), semua ini adalah sumber penting untuk menjana pendapatan dan membantu keluarga dan kawan kita hidup lebih sihat"
1. tuan/puan dah buat mrk minat, suka, trust dgn tuan/puan.
2. tuan/puab cakap penting, ofkos mrk trust dgn "kepentingan" tuan. sbb poin no.1.
insyaAllah lekat 1 2 silver minimum. amin
Ulang lagi Group lain,kali ini Anda sudah ada anak buah bantu aktifkan lagi Group kedua anda!
#HafizHiew
#fenomenac2joy
#C2Joy
.
Ok, point dia kita kena start dengan free sharing dulu.
.
"sy nk buat 1 group khas free sharing tentang satu susu ajaib, ada yang nak masuk group tu tak ? kalau ada reply 'saya'"
nt tuan/puan buat group, dan add mrk ni masuk group, dalam tu free sharing je dulu beberapa hari. sbb nk kumpul minat, suka, trust.
pastikan setiap post, dekat hujung guna CTA "best tips/info product/Testimoni C2Joy / Testimoni Income ni? "
just nk dapatkan respond, tak nak bg dorg jadi silent reader.
makin aktif makin bagus.
sampai hari ke 6,7 guna skrip ni.
"siapa dapat manfaat drpd group ni? ada yg nak tahu cara nak beli C2Joy dengan harga lebih murah malah cara nak menjana pendapatan bersama C2Joy sehingga RM4,000 SEHARI? "
tunggu mrk reply, cukup 10 org ke.
baru reply balik. "ok boleh rujuk kat sini (website, page, Hantar gambar info, pdf etc), semua ini adalah sumber penting untuk menjana pendapatan dan membantu keluarga dan kawan kita hidup lebih sihat"
1. tuan/puan dah buat mrk minat, suka, trust dgn tuan/puan.
2. tuan/puab cakap penting, ofkos mrk trust dgn "kepentingan" tuan. sbb poin no.1.
insyaAllah lekat 1 2 silver minimum. amin
Ulang lagi Group lain,kali ini Anda sudah ada anak buah bantu aktifkan lagi Group kedua anda!
#HafizHiew
#fenomenac2joy
#C2Joy
Tips Marketing - Tulis Story / Testimoni C2Joy
π Tips Marketing - Tulis Story / Testimoni C2Joy
Story tentang diri anda atau pengalaman pelanggan anda dan berkaitan dengan produk. sama macam sy story dalam Facebook. people really like to read story.
so, tulis story. jangan buat2, tp really true story. baru syok baca.
mula dengan masalah, org suka baca masalah kita (sambil minum C2Joy).
lepas tu, apa kita buat untuk overcome masalah tu, (part ini akan inspired org yg beli C2Joy)
dan kita dapat solution, org baca tadi takleh duk diam, sebab kena take action jugak. kalau tak dia rasa rugi.
story as simple as u can. buat mereka rasa seronok baca.
guna bahasa pasar, guna keyword pelanggan kita.
baca post post Facebook atau Whatsapp sy, sy rojak je bahasa, ada shortform, ada bahasa yang takde standard walaupun saya seorang yang berpendidikan PhD.
tp itulah caranya kalau nak mereka rasa 'kita sama'... konsep commonality.
GOODLUCK C2Joy Member.... π
#HafizHiew
#fenomenac2joy
#C2Joy
Story tentang diri anda atau pengalaman pelanggan anda dan berkaitan dengan produk. sama macam sy story dalam Facebook. people really like to read story.
so, tulis story. jangan buat2, tp really true story. baru syok baca.
mula dengan masalah, org suka baca masalah kita (sambil minum C2Joy).
lepas tu, apa kita buat untuk overcome masalah tu, (part ini akan inspired org yg beli C2Joy)
dan kita dapat solution, org baca tadi takleh duk diam, sebab kena take action jugak. kalau tak dia rasa rugi.
story as simple as u can. buat mereka rasa seronok baca.
guna bahasa pasar, guna keyword pelanggan kita.
baca post post Facebook atau Whatsapp sy, sy rojak je bahasa, ada shortform, ada bahasa yang takde standard walaupun saya seorang yang berpendidikan PhD.
tp itulah caranya kalau nak mereka rasa 'kita sama'... konsep commonality.
GOODLUCK C2Joy Member.... π
#HafizHiew
#fenomenac2joy
#C2Joy
Close Sale C2Joy melalui Whatsapp.
π Simple Step - Close Sale C2Joy melalui Whatsapp.
1⃣ Minta details customer dulu. lepas dapat details customer, baru berikan acc no kita. why?
2⃣ Baru nampak macam kita sungguh2 nak barang tu diterima oleh customer dulu, duit belakang cerita.
3⃣ Instead of, nampak macam kita nak duit dulu, baru bagi barang tu pada customer.
p/s : but, memang la kita nak duit dulu baru bagi barang kan? ni reverse psikologi skit. π
benda ni nampak simple. tapi, side buyer kita mana tahu :) .
fikir2kan laaaa π
#HafizHiew
#fenomenac2joy
#C2Joy
1⃣ Minta details customer dulu. lepas dapat details customer, baru berikan acc no kita. why?
2⃣ Baru nampak macam kita sungguh2 nak barang tu diterima oleh customer dulu, duit belakang cerita.
3⃣ Instead of, nampak macam kita nak duit dulu, baru bagi barang tu pada customer.
p/s : but, memang la kita nak duit dulu baru bagi barang kan? ni reverse psikologi skit. π
benda ni nampak simple. tapi, side buyer kita mana tahu :) .
fikir2kan laaaa π
#HafizHiew
#fenomenac2joy
#C2Joy
Apa yang membuatkan prospek sanggup bayar dan beli C2Joy tanpa banyak soal?
π Apa yang membuatkan prospek sanggup bayar dan beli C2Joy tanpa banyak soal?
.
1⃣ Value yang diterangkan dengan jelas. (keberkesanan Produk, kualiti Produk, Testimoni)
2⃣ Objection dapat dijawab dengan baik. (persijilan, kajian, perbandingan harga dan produk di pasaran)
3⃣ Call to action yang jelas. (Nak Closing dia member atau jual runcit?)
4⃣ Cara order yang mudah. (Online banking, Sentiasa ada stok lebih boleh serah tangan, courier services)
5⃣ Jaminan (ISO dan HACCP untuk keselamatan makanan, jamin barang sampai, follow up selama 7 hari)
Semoga bermanfaat.
#HafizHiew
#fenomenac2joy
#C2Joy
.
1⃣ Value yang diterangkan dengan jelas. (keberkesanan Produk, kualiti Produk, Testimoni)
2⃣ Objection dapat dijawab dengan baik. (persijilan, kajian, perbandingan harga dan produk di pasaran)
3⃣ Call to action yang jelas. (Nak Closing dia member atau jual runcit?)
4⃣ Cara order yang mudah. (Online banking, Sentiasa ada stok lebih boleh serah tangan, courier services)
5⃣ Jaminan (ISO dan HACCP untuk keselamatan makanan, jamin barang sampai, follow up selama 7 hari)
Semoga bermanfaat.
#HafizHiew
#fenomenac2joy
#C2Joy
Simple Tips - Close Sale C2Joy Whatsapp
π₯TIPS Online 101π₯
π Simple Tips - Close Sale C2Joy Whatsapp
1⃣ Layan seperti kawan baik.
2⃣ Sebut nama.
3⃣ Tanya masalah.
4⃣ Bantu selesaikan masalah prospek (Testimoni C2Joy, Info C2Joy)
❗ Kalau produk tak sesuai, jangan suggest dia beli jugak produk kita. Nanti misleading product (etika).
5⃣ Beri harga.
6⃣ Sweet it with an offer (Giveaway, free sample, lebih murah kalau jadi member C2Joy, postage atau lain-lain ikut kemampuan)
7⃣ Minta Details Postage.
8⃣ Bagi no.akaun bank.
Tunggguuuu je dia bank in.
Ada org dia Sedekah al-fatihah kpd prospek brkenaan, supaya dibukakan hati untuk beli produk brkenaan. - minta bantuan tuhan.
---
Yang Penting, Jangan Gopoh! Relaxx...
Niat nak bantu, elakkan niat nak kejar sales semata2
ππππππ
FAHAMKAN APA YANG ANDA MESTI BUAT
#fenomenac2joy
#TDC
#C2Joy
π Simple Tips - Close Sale C2Joy Whatsapp
1⃣ Layan seperti kawan baik.
2⃣ Sebut nama.
3⃣ Tanya masalah.
4⃣ Bantu selesaikan masalah prospek (Testimoni C2Joy, Info C2Joy)
❗ Kalau produk tak sesuai, jangan suggest dia beli jugak produk kita. Nanti misleading product (etika).
5⃣ Beri harga.
6⃣ Sweet it with an offer (Giveaway, free sample, lebih murah kalau jadi member C2Joy, postage atau lain-lain ikut kemampuan)
7⃣ Minta Details Postage.
8⃣ Bagi no.akaun bank.
Tunggguuuu je dia bank in.
Ada org dia Sedekah al-fatihah kpd prospek brkenaan, supaya dibukakan hati untuk beli produk brkenaan. - minta bantuan tuhan.
---
Yang Penting, Jangan Gopoh! Relaxx...
Niat nak bantu, elakkan niat nak kejar sales semata2
ππππππ
FAHAMKAN APA YANG ANDA MESTI BUAT
#fenomenac2joy
#TDC
#C2Joy
Subscribe to:
Posts (Atom)